17 жовтня 1994 р. Львівське Архиєпархіальне управління Української
Греко-Католицької Церкви звернулося до Українського геральдичного
товариства з проханням опрацювати герб архиєпархії. Після проведення
пошукових робіт у архівах вдалося встановити, що Свято-юрська канцелярія
ще на печатках з першої половини ХVІІІ ст. (документ за 1725 р.)
використовувала зображення святого Юрія-змієборця. На підставі цих
матеріалів було розроблено проект герба архиєпархії (автори – А. Гречило
та В. Турецький), кінцевий варіант якого погоджено на початку червня
1995 р.

Герб Львівської архиєпархії (мал. 1): у синьому полі в золотих воротах
святий Юрій у срібному обладунку та червоному плащі, верхи на срібному
коні, пробиває списом срібного змія.
Святий Юрій відображає символіку головного храму Львівської
архиєпархії. Золоті ворота – стилізоване зображення воріт Святоюрського
комплексу у Львові, – конкретизує територіальну приналежність.
Сам факт прийняття герба окремого церковного територіального утворення
неоднозначно сприймався у церковних колах. Прихильники консервативного
підходу вважали, що окремий сталий знак не потрібний, а достатньо
використовувати герб владики, який перебуває на посаді єпарха чи
екзарха, як це практикувалося на Західній Україні в 1920-х-30-х рр. та в
діаспорі у повоєнний період. На користь запровадження
церковно-територіальної геральдики УГКЦ промовляли архівні свідчення
існування подібних знаків у ХVІІІ-ХІХ ст., а також функціонування таких
гербів у геральдичних системах різних конфесій у інших країнах. Зрештою,
адміністративне структурування відродженої УГКЦ в Україні значно
змінилося у порівнянні давнішими часами й розвивається далі. Тому герб
Львівської архиєпархії не лише увійшов до вжитку, але й став своєрідним
зразком для становлення окремого напряму церковної геральдики УГКЦ.
Зокрема це стосується нормування позащитових елементів. Щит увінчано
золотою єпископською митрою з червоним підбиттям і накладено на золотий
єпископський жезл, процесійний хрест і панагію, які вказують, що це герб
церковно-територіальної одиниці (єпархії або екзархату). Статус
архиєпархії підкреслює 4-раменний хрест, для єпархій та екзархатів
пропонувалися 2-раменні хрести.
Поступово герби запроваджувалися для інших територіальних утворень
УГКЦ. Так, Синод єпископів 2000 р. створив Стрийську єпархію, 2002 р. –
Донецько-Харківський екзархат, а 2003 р. – Одесько-Кримський екзархат,
для яких також опрацьовано окремі герби (автор проектів – А. Гречило).

Герб Стрийської єпархії (мал. 2): у синьому полі святий Яків у срібній
одежі, зі срібною палицею і книжкою, зі золотим німбом навколо голови і
золотою мушлею на плащі, обабіч нього та внизу – 5 золотих 8-променевих
зірок – 2:2:1.
Святий Яків фігурував від ХV ст. на гербі адміністративного центру –
міста Стрия, а 5 золотих зірок уособлюють 5 територіальних районів
(Стрийський, Миколаївський, Городоцький, Перемишлянський і
Жидачівський), які входять до складу єпархії.

Герб Донецько-Харківського екзархату УГКЦ (мал. 3): у щиті срібний
хрест, 1-е поле перетяте на синє зі золотим сонцем, що сходить, та
чорне, у 2-у зеленому полі – перехрещений золотий ріг достатку та
кадуцея (срібний жезл зі золотими крильцями, перевитий двома золотими
зміями), у 3-у червоному полі – золотий лапчастий козацький хрест, у 4-у
синьому полі – золотий лапчастий козацький хрест.
Срібний хрест виступає як символ чистоти і місійної діяльності УГКЦ у
східному реґіоні. Золоте сонце на синьо-чорному фоні є елементом з
прапора Донецької області й уособлює Донбас, крайні східні області
України. Ріг достатку та кадуцея – історичні символи Слобожанщини, які
вказують на теперішню Харківську та Сумську області. Хрест на малиновому
або червоному тлі здавна вживався на прапорах запорізьких козаків і
символізує Придніпров’я. Козацький хрест на синьому полі є на сучасному
прапорі Полтавської області.

Герб Одесько-Кримського екзархату УГКЦ (мал. 4): у синьому полі золоте
вістря, у якому Пресвята Покрова у синій одежі та червоному плащі, у
правому полі – золотий колосок пшениці, у лівому – золоте гроно
винограду, у відділеній хвилясто основі – золотий якір, обабіч якого по
срібній кефалі, повернутій до нього.
Пресвята Покрова вказує на християнські традиції давнього Криму та їхнє
значення для поширення християнства в Україні-Руси. Золоте поле, колос і
гроно винограду уособлюють реґіон Південної України та його природні
багатства. Якір, риби та хвиляста основа символізують вихід до моря 4-х
(з 5-и) областей, що входять до складу екзархату. Окрім того, хліб і
вино, як і риба, і якір є традиційними християнськими символами.
Окремі герби використовують також кілька інших єпархій та екзархатів
УГКЦ. Решта – вживають знак владики, який перебуває на посаді єпарха чи
екзарха. Однак структурування Церкви продовжується й імовірно, що згодом
система церковно-територіальної геральдики УГКЦ повністю сформується й
набуде завершеного вигляду.
Андрій Гречило (Львів)
Опубліковано : Знак, 2003 р., ч. 31, с. 4.
http://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/AuxHistSci/Znak/znak31/GreekCathChurchArms.html
|